Tectona Skog och Logosol ingår ett exklusivt generalagentsavtal

Tectona Capitals intressebolag (ägare till 23,4 % av aktierna) Tectona Skog har tecknat ett generalagentsavtal med Logosol om exklusive försäljning av sågverksutrustning i Panama.

Logosol är ett helsvenskt företag beläget i Härnösand, som säljer mindre sågverk till över 65 länder.

Eftersom sågverken är mindre och billigare lämpar de sig perfekt för marknaden i Panama. Förutom att sälja utrustning till andra skogsägare ger det oss ett gyllene tillfälle att bygga upp ett eget mindre sågverk för förädling av våra egna träd samt för demonstration till andra skogsägare.

De senaste 30 åren har stora trädplantager anlagts i Panama. Dessa träd börjar bli dags att avverka och förädla och därmed uppstår ett ökat behov av sågverksutrustning. Tidigare har avverkade träd i Panama skickats på transport till sågverk utomland utan någon som helst förädling. Med Logosols produkter kommer skogsägare i Panama att ges möjligheten att på ett enkelt och billigt sätt blocka timmer för att på så sätt öka marknadsvärdet och lönsamheten på sina träd. VD för Tectona Skog, Johan Skålén, bedömer att marknaden i Panama är mogen för denna typ av sågverksutrustning och är mycket glad över samarbetet med Logosol.